gambar kilang kecantikan

gambar kilang kecantikan

Monday, February 29, 2016

CUCUMBER CREAM




KRIM TIMUN

Cucumis sativus, timun, adalah tumbuhan ditanam secara meluas dalam keluarga labu (Cucurbitaceae), yang termasuk skuasy, dan dalam genus yang sama dengan muskmelon dan tembikai. Timun yangmungkin berasal dari India, di mana ia nampaknya telah ditanam selama lebih daripada 3,000 tahun, kemudian merebak ke China. Orang-orang Rom mungkin memperkenalkannya di seluruh Eropah. Ratuskultivar yang berbeza-beza saiz dan warna kini ditanam di kawasan panas di seluruh dunia, dan secara komersial di halaman rumah.

Timun adalah–tahunan keperluan haba fros sensitif adalah lebih besar daripada itu untuk sayur-sayuranyang paling biasa, dan dalam iklim utara, ia kerap kali ditanam dalam rumah hijau atau rumah gelung. Ia mempunyai mendaki berbulu, belakang, atau menjalar batang, dan kerap kali ditanam pada bingkai atautrellises. Daun berbulu dan mempunyai 3-5 cuping; sulur paut bercabang di paksi daun menyokongmemanjat. Tumbuhan biasanya monoecious (bunga jantan dan betina pada pokok yang berasingan), tetapi jenis menunjukkan pelbagai sistem seksual. Bunga betina yang berwarna kuning dengan 5 kelopak,dan berkembang menjadi buah silinder, yang mungkin sebesar 60 sentimeter (24 in) panjang dan 10sentimeter (3.9 in) diameter. Julat warna dari hijau ke kuning ke putih; dalam pelbagai jenis, buah-buahan yang bicolored dengan jalur membujur dari batang ke puncak.

Buah-buahan dan sayur yang ada di sekitar kita memiliki banyak khasiat yang berguna untuk kesihatan tubuh dan kecantikan. Salah satu jenis sayuran yang banyak di gunakan adalah dunia kecantikan adalah timun. Buah yang banyak mengandungi air ini sejak dulu dipercaya menjadi solusi untuk mengatasi berbagai masalah kecantikan wajah pada wanita maupun lelaki. manfaat timun untuk kesihatan wajah sangat banyak jumlahnya. 

Khasiat Timun Untuk Kecantikan Wajah

Buah timun kerap di jadikan sayuran untuk dimakan setiap hari tetapi manfaat timun bukan hanya di gunakan sebagai penambah nutrisi dalam tubuh. Timun banyak di gunakan untuk keperluan kecantikan wajah. Timun biasa di jadikan sebagai masker atau bahan utama pembuatan kosmetik selalu kita temui. Timun banyak di gunakan sebagai perawatan wajah yang menjadikan kulit menjadi segar dan berseri.

Manfaat timun untuk wajah ternyata sangat banyak. Timun sangat berguna baik bagi yang memiliki masalah pada wajah terutama untuk yang memiliki wajah berminyak dan berjerawat. Khasiat timun untuk kulit wajah :

 Mengurangi pembengkakan pada kantung mata

 Menganjalkan kulit wajah

 Memutihkan wajah

 Mengecilkan pori pori kulit

 Menghilangkan minyak pada wajah

 Mengurangi garis garis halus dan jeragat di wajah

 Berperanan sebagai anti oksidan

Timun membekal mineral kepada kulit

Timun merupakan sayuran yang sangat tinggi dengan Potasium, Magnesium dan Silikon. Sebab itulah penggunaan timun sangat banyak digunakan oleh kebanyakan pusat Spa.

Menyegarkan mata

Mata letih, lingkaran hitam bawah mata? Letak saja timun bawah mata mesti elok lepas tu. Petua kecantikan seperti ini acap kali kita dengar dan bunyi agak klise, tetapi ia memang benar-benar berfungsi membantu mengurangkan lingkaran hitam bawah mata dan keletihan mata kerana sifat anti radang yang terdapat pada timun.

Manfaat Timun Untuk Mengubati Jerawat

Timun selain dikonsumsi sebagai buah dan sayuran memiliki manfaat yang banyak. Tidak hanya untuk sekedar menjaga kesehatan sebagai pemasok vitamin dan nutrisi lainnya ke dalam tubuh, timun juga bisa menjadi terapi kecantikan untuk wajah. Manfaat timun bagi kecantikan wajah salah satunya adalah untuk kulit wajah yang bermasalah. Masalah kulit wajah bisa bermacam macam. Mulai dari pori pori yang besar, berminyak, kusam dan yang paling sering adalah muka yang berjerawat. Jerawat pada wajah tentu menjadi salah satu masalah yang bisa mengurangi rasa percaya diri. Tak hanya rasa percaya diri yang menjadi berkurang, jerawat yang meradang juga akan menimbulkan rasa sakit tersendiri. Oleh karena itu diperlukan alternatif penyembuhan dengan bahan bahan alami untuk mengobati jerawat. Salah satu pengobatan alami yang di lakukan untuk mengobati jerawat adalah dengan menggunakan timun. Timun memiliki banyak kandungan zat yang bisa mengempeskan jerawat dan menghilangkan minyak pada wajah. Cara menggunakan timun untuk mengobati jerawat secara alami juga cukup mudah. Anda hanya tinggal membuat masker timun sebagai terapi untuk menyembuhkan jerawat.



No comments:

Post a Comment